زندگی با تجارت الکترونیک

اخذ مالیات از فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین

اگر در جریان مقالات اخیر پورتال شاپ کیپر بوده باشید، می دانید که پس از اجرایی شدن سند چارچوب فعالیت و نظارت بر وب سایت های متمرکز کننده پرداخت کسب و کارهای اینترنتی خرد، در حال تحلیل ماده ها و بندهای آن هستیم. امروز نیز به یکی دیگر از این تحلیل ها خواهیم پرداخت. موردی که شاید برای شما زیاد دلچسب نباشد!

با توجه به توضیحات کاملی که در این سند درج گردیده است، کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت اعم از پرداخت اینترنتی (ارائه کنندگان درگاه پرداخت آنلاین یا متمرکز کنندگان پرداخت کسب و کارهای اینترنتی خرد) و پرداخت در محل (شرکت های طرف قرارداد سرویس خرید و فروش اینترنتی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه سرویس COD) می بایست نسبت به اخذ ای نماد برای وب سایت خود اقدام نمایند و یک حساب متمرکز را برای تجمیع مبالغ وصولی معرفی نمایند.

از سوی دیگر تمام مشتریان دو گروه بالا، یعنی تمام کسب و کارهای اینترنتی که از درگاه های پرداخت آنلاین استفاده می کنند و تمام فروشگاه های اینترنتی که مبلغ سفارشات مشتریان خود را پس از تحویل کالا درب منزل ایشان به صورت نقدی وصول می نمایند، می بایست جهت دریافت شناسه اعتماد وارد سایت ای نماد شده و با درج توضیحاتی مانند نام دامنه کسب و کار خود و کد ملی و شماره تلفن و شماره همراه نسبت به اخذ یک شناسه منحصر به فرد اقدام نمایند که ازین پس استفاده از خدمات پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل منوسط به ارائه یک شناسه اعتماد معتبر خواهد بود.

اما ضلع سوم این مثلث این است که شرکت های ارائه دهنده خدمات موظف هستند به صورت ماهیانه گردش حساب هر یک از مشتریان خود را در اختیار نهادهای نظارتی وزارت اقتصاد و دارایی قرار دهند تا علاوه بر رصد شریان های مالی برای پیش گیری و پیش بینی انجام پولشویی، شفافیت مالیاتی نیز ایجاد گردد. دقت داشته باشید که اگر شرکتی به هر دلیلی از انجام این عمل خودداری نماید، علاوه بر اینکه می بایست شخصا نسبت به پرداخت مالیات مشتریان خود اقدام نماید، ممکن است با تعلیق نماد اعتماد نیز مواجه شود و ادامه حیات کسب و کار خود را با خطر جدی روبرو سازد!

حالا شما سه پاراگراف بالا را با هم ترکیب نمایید: هر ایرانی که صاحب هر نوع کسب و کاری در فضای مجازی است، می بایست دارای یک سناسه اعتماد منحصر به فرد باشد که از طریق آن می تواند از سرویس های پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل یک یا چند شرکت استفاده کند. شرکت ها نیز موظف هستند به صورت ماهیانه گزارش تراکنش های هر فرد را در اختیار نهادهای نظارتی وزارت اقتصاد و دارایی قرار دهند. این طرف اول معادله ای مانند a+b=c است. ما a و b را داریم، عملگر + را نیز داریم، تنها نقطه مجهول این معادله متغیر c است که به زعم بسیاری از کارشناسان جوزه کسب و کارهای مجازی چیزی نیست جز تدوین برنامه های مالیاتی و اخذ مالیات درآمد و مالیات ارزش افزوده!

پرداخت مالیات در اصل خود امری ضروری است و از اساسی ترین مولفه های توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می شود اما نکته ای که ذهن صاحبان کسب و کارهای مجازی را آشفته می سازد عدم آشنایی بازرسان مالیاتی با این نوع از کسب و کار است که موجبات عدم تعیین عادلانه میزان مالیات های قابل پرداخت را فراهم خواهد آورد. شاپ کیپر امیدوار است که از نظر کارشناسان و فعالان این حوزه نیز در تدوین قوانین مالیاتی این دسته از کسب و کارها استفاده شود و رویکردی حمایتی را در تدوین قوانین مالیاتی شاهد باشیم.

نظر شما درباره شناسه اعتماد و الزامات قانونی پس از آن چیست؟ و آیا پیشنهادی برای روند اخذ مالیات از کسب و کارهای مجازی دارید؟

2 پاسخ برای “اخذ مالیات از فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین

نظر شما چيست ؟