زندگی با تجارت الکترونیک

چگونه یک پیامک تبریک تولد خوب برای مشتریان ارسال کنیم؟

روز تولد، برای تمام ما انسان ها یک روز خوب و به خصوص است. همه ما در این روز حس خوبی داریم و دوست داریم این احساس خوب را با عزیزان و دوستان خود تقسیم کنیم. همچنین برای ما مهم است که در این روز چه کسانی تولدمان را تبریک می گویند و چه هدایایی به ما داده می شود. به دلیل همین اهمیت هاست که امروز به موضوع مهمی اشاره خواهیم کرد.

چندی پیش تولدم بود! چون در ذهنم نوشتن چنین مقاله ای از قبل وجود داشت، منتظر بودم تا ببینم چه پیامک هایی به دستم می رسد و نتیجه ارزیابی آن روز را در محتوای این مقاله آموزشی بگنجانم. بیشتر پیامک هایی که برای من ارسال شد (به جز از طرف دوستان و اقوام) از سوی بانک ها بود. تقریبا تمام بانک هایی که در آنها حساب داشتم، روز تولدم را تبریک گفتند. و نکته جالب اینجا بود که حتی نزد دو بانک در گذشته حساب هایی داشتم که در حال حاضر آنها بسته شده اند و من در حال حاضر هیچ ارتباط کاری با آن بانک ها ندارم اما کماکان روز تولدم را به من تبریک می گویند! اگر بخواهم صادقانه پیامک های روز تولدم را تحلیل کنم به نتایج زیر خواهم رسید:

1- تقریبا از تمام بانک ها برای من پیامک ارسال شد. این امر برای من خوشایند بود. اگر از نگاهی دیگر به موضوع نگاه کنیم به اهمیت ارتباط با مشتریان در روزهای خاص پی خواهیم برد. یعنی یک کسب و کار حرفه ای باید از هر فرصتی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کند و خود را به وی نزدیک تر نماید. روز تولد یکی از همین بهترین روزهاست.

2- در بین تمام پیامک های دریافتی، یکی از بانک ها در لحظات ابتدایی بامداد برای من پیامک تبریک تولد ارسال نمود و سایر بانک ها این کار را به ساعات اولیه صبح موکول کردند. تقریبا از ساعت 7 صبح تا ساعت 12 ظهر مشغول دریافت پیامک های تبریک تولد از سوی بانک ها بودم. در کنار اینکه کار بانکی که نیمه شب برای من اس ام اس تبریک تولد ارسال نمود بسیار تعجب برانگیز و البته کمی جالب بود اما به نظرم بر هم زدن استراحت شبانه افراد شاید کار پسندیده ای نباشد. به شخصه پیامک هایی که در ساعات اولیه صبح دریافت می کردم برایم دلپسندتر بودند و به شدت از پیامک های حوالی ظهر دلخور می شدم! چرا باید بانکی که من دائم مشغول کار با آن هستم دیرتر از همیشه و تقریبا حدود ساعت 12 ظهر برای من پیامک ارسال کند و در عوض، بانکی که حسابم در آن بسته شده است در ساعات ابتدایی صبح به یاد تولد من باشد!؟ به نظر شما چند نفر از مشتریان مانند من فکر می کنند؟

3- حتما اس ام اس های تبریک تولد را شخصی سازی کنید، این کار نشانه احترام گذاشتن به مشتریان و تکریم ایشان است. از نمونه های این شخصی سازی می توان به درج تاریخ تولد، روز تولد، و همچنین نام و نام خانوادگی مشتری در متن SMS تبریک تولد اشاره کرد. تقریبا نیمی از پیامک های تبریک تولدی که از طرف بانک های برای بنده ارسال شد، شخصی سازی شده بود و حس خوبی را در من ایجاد می کرد. تقریبا رغبتی به خواندن پیامک های سایر بانک ها که به صورت کلی و بدون درج حداقل نام من به دستم رسیده بود، نداشتم. به این موضوع بسیار دقت کنید!

4- موضوع آن وقتی جالب می شود که همراه با این مسیج تبریک تولد که در روز تولدم به دست من رسیده است، یک هدیه زیبا نیز به من تقدیم شود! بله، ممکن است و اتفاق هم افتاد! شرکتی که سرویس اینترنت منزل و محل کارم را از آنجا تهیه کرده ام، علاوه بر تبریک روز تولدم، به تمام سرویس های اینترنتی که تهیه کرده بودم، سه گیگ ترافیک رایگان به عنوان هدیه روز تولدم اضافه کرد و با این کار واقعا مرا به وجد آورد! اپراتور ارائه دهنده خدمات تلفن همراهم نیز به مناسبت روز تولدم مانند سالهای گذشته ، یک روز مکالمه رایگان به من هدیه داد و اینگونه مرا به وجد آورد؟ شما چگونه مشتریان فروشگاه آنلاین خود را در روز تولدشان به وجد می آورید؟

5- روز تولدم اما یک نکته منفی و قابل تامل هم داشت! من در سال گذشته تقریبا تمام نیازهای خود را از یک فروشگاه اینترنتی خیلی بزرگ تهیه کردم که مدعی دارا بودن بالاترین تکنولوژی، به روز ترین بستر نرم افزاری و سخت افزاری، و رتبه اول فروش اینترنتی در خاورمیانه است اما متاسفانه روز تولد مشتریان خود را به راحتی فراموش می کند! همچنین تا به آن روز اکثر قبوض خود را از طریق یک اپلیکیشن بسیار معروف پرداخت می کردم و غالبا شارژ مورد نیاز تلفن همراه خود را نیز با کد دستوری این سرویس دهنده خریداری می کردم اما متاسفانه این شرکت به ظاهر معظم نیز خیلی راحت روز تولد مشتریان وفاداری مانند من را فراموش کرد! این دو خاطره بد به این زودی ها از ذهن من بیرون نخواهد رفت!

این موارد قسمتی از تحلیل هایی بود که من از پیامک های تبریکی که در روز تولدم برای من ارسال شده بود، داشتم. فکر می کنم برای شما که مدیر یک سایت اینترنتی یا یک فروشگاه مجازی هستید، خواندن مطالب بالا می تواند بسیار راه گشا باشد و اگر آنها را با کمی چاشنی خلاقیت آمیخته کنید به نتایج جالبی دست خواهید یافت.

حالا شاید بیشتر به اهمیت این موضوع که مشتری قبل از ثبت سفارش باید در فروشگاه اینترنتی ثبت نام کند، پی بردید و به این نتیجه رسیدید که یکی از مواردی که می توانید از مشتریان خود درخواست کنید که در تکمیل پروفایل کاربری خود به آن توجه داشته باشند، درج تاریخ تولدشان است. فراموش نکنید که باید هر اقدامی انجام دهید تا مشتریان فروشگاه اینترنتی خود را نخورید!

لطفا از تجربیات خود در این زمینه به ما بگویید و حتما به این موضوع بپردازید که چگونه مشتریان فروشگاه اینترنتی خود را در روز تولدشان به وجد می آورید. ممنونم…

او اولین دلواپس حوزه فروشگاه های اینترنتی ایران است! در سال 1388 که کمتر کسی به فکر فرهنگ سازی تجارت الکترونیک و آماده سازی بسترهای مناسب برای کسب و کارهای آنلاین در ایران بود، شاپ کیپر (shopkeeper.ir) راه راه اندازی نمود. اکنون نیز در نقش یک نویسنده، محقق و پژوهشگر در حال ارزیابی و تسهیل شرایط کارآفرینی در حوزه آی تی در ایران است.