زندگی با تجارت الکترونیک

چند رمز گرانبها در موفقیت کسب و کار شما

موفقیت در کسب و کار رمز دارد، البته خواندن عناوین کفایت نمی کند و فهمیدن آنها نیازمند مطالعات بیشتری است. با این وجود تنها به کار بستن آنهاست که ماهیت رمزآلود به آنها می دهد. ترتیب این نکات خاص نیست، ممکن است امروز هر یک از آنها گره گشای کار شما باشد. پیشنهاد می کنم این مطلب را بوکمارک کنید و هر چند وقت یک بار این مطلب را مرور کنید، حتما در گذر زمان از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد.

نقطه شروع را بشناسید.
یک تصور اشتباه وجود دارد که نقطه شروع (Start Point) شامل دوره طراحی و تفکر به کسب و کار یا اقدامات بستر سازی کسب و کار نیز می باشد اما این یک اشتباه است. از این پست نقطه شروع را به اختصار SP در کسب و کار خود نام گذاری کنید. SP آن زمانی است که شما می توانید کار خود را شروع کنید. بنابراین کلیه اقدامات قبل از آن، چه تئوری و چه عملی، ماهیت بستر سازی برای کسب و کار شما دارد. به عنوان مثال، SP برای یک فروشگاه آنلاین آن لحظه ای است که آمادگی فروش محصول آنلاین و طی شدن کل فرآیند مربوطه فراهم آمده باشد.

داشتن کسب و کار موفق بدون شناخت SP آن اگر نگوییم محال، باید گفت بسیار دشوار است. روند شناخت SP را می توان چهار بخش دانست: تعیین اهداف، امکان سنجی، نیاز / ابزار سنجی، تامین

نخست باید روشن کرد، اهداف ما در کسب و کار چیست. در این خصوص باید مطالعات دقیق داشت، اینجا قصد ورود به این مبحث را نداریم و تنها اشاره به ماهیت آن مقصود است. اما در این مرحله داشتن خلاقیت و آزاد اندیشی اهمیت بالایی دارد و نباید خود را محدود کنید. پس از شناسایی اهداف، نوبت به امکان سنجی است. اینجا بر اساس امکانات باید روی اهداف بلند پروازانه یا غیر ممکن خود خط کشیده و تنها اهداف مقدور خود را فهرست کنید. سپس برای اهداف مقدور نیاز سنجی کرده و ابزار اجرایی آنها را شناسایی نمائید. در پایان نیز نسبت به تامین ابزار و مایحتاج شناسایی شده اقدام کنید.

پس از تامین، شما در نقطه SP قرار خواهید داشت. حال شما مدیر یک کسب و کار هستید که اهداف روشن و ممکن دارد، ابزار لازم جهت دستیابی به آن اهداف را نیز تامین کرده است.

ورشکست شدن پایان کار شماست.
ورشکست شدن یک کسب و کار همانند مرگ یک انسان، اصلی انکار ناپذیر است که بی توجهی ما، مانع از رخ دادن آن نخواهد شد. بنابراین هر روز به ورشکست شدن کسب و کار خودتان و شرایط آن لحظه فکر کنید، چنان که توصیه می شود انسان نباید لحظه ای از مرگ غاقل شود. بنابراین ورشکستگی همواره در انتظار شماست، فقط می توانید با انجام کارهای درست و پرهیز از اشتباهات آن را عقب تر بندازید. همانطور که انسان با اقداماتی سلامتی خود را نگهداری می کند و با پرهیز از آسیب های جسمانی عمر خود را افزایش می دهد. هر چند همه می دانیم هر چقدر هم خوب عمل کنیم مرگ اجتناب ناپذیر است.

بنابراین بگذارید ورشکستگی را End Point یا به اختصار EP کسب و کار نامگذاری کنیم. هیچ کس از EP کسب و کار خودش یا دیگران آگاه نیست چنان که هیچ کس از زمان مرگ خودش آگاه نیست. قبلا در این خصوص یک مطلب کامل در انجمن شاپ کیپر منتشر کرده ام و مطالعه آن را جهت کسب دانش بیشتر در این خصوص توصیه می کنم: Bankruptcy چیست؟ 10 درس کوتاه تا از ورشکستگی دور بمانید.

دنبال موفقیت در پایان کار نباشید!
ساعت شنی از دو مخزن متصل به هم با دریچه باریک تشکیل می شود. بسته به جهت با توجه به جاذبه زمین شاهد تخلیه شن از مخزن بالا به پایین هستیم. شن ها در این ساعت، انگیزه، قدرت و کارآیی شما در کسب و کارتان هستند. هر روز که از SP دور بشوید قطعا با کاهش انگیزه، قدرت و کارآیی مواجه خواهید بود و بی تردید روزی شاهد پایان آنها هستید و به EP خواهید رسید.

اشتباه بزرگ مدیران در کسب و کارها آن است که دنبال موفقیت در پایان کار هستند. پایان کار EP یا همان مرگ کسب و کار است. شما مادامی که ساعت شنی به شما مهلت بدهد فرصت موفق بودن دارید. بنابراین موفقیت را در طول عمر کسب و کار خود تجربه کنید، از همان نقطه SP باید موفق باشید.

عمر کسب و کار شما چقدر است؟
اگر با فرمول بخواهیم بگوییم فاصله زمانی SP تا EP عمر یک کسب و کار است. اما ما تاریخ EP را نمی دانیم، بنابراین عمر کسب و کار از این فرمول قابل محاسبه نیست. بنابراین بهتر است دنبال روش دیگری برای محاسبه عمر یک کسب و کار باشیم. در حقیقت عمر کسب و کار قابل محاسبه نیست. اما می توان یک حداقل عمر برای هر کسب و کاری که علمی شکل گرفته باشد؛ در نظر گرفت. روش محاسبه آن نیز با تکیه بر فاکتور اول و دوم محاسبات SP می باشد.

حداقل عمر یک کسب کار ارتباط مستقیم دارد با برقرار بودن امکان دست یابی به اهداف. یعنی حتی اگر از SP موفق نباشیم، در کسب و کار مادامی که هنوز دست یابی به اهداف برای ما امکان پذیر باشد؛ حداقل عمر کسب و کار ما خواهد بود. هر چند ممکن است کسب و کار ما از نقطه SP خیلی جلوتر از این حداقل هم برود و عمر طولانی تری هم داشته باشد. اینجا اهمیت شناخت SP بیش از پیش روشن می گردد.

خودکشی ممنوع!
داشتن احساس ورشکستی پیش از آن که حداقل عمر از یک کسب و کار بگذرد، اشتباه بسیار بزرگی است و همانند خودکشی است. مثل نقاشی که هنوز اثرش را کامل نکرده از عدم استقبال بینندگان دلسرد شده و اثرش را نیمه رها کند. شناخت SP به ما یک دوره زمانی مشخص یا همان حداقل عمر کسب و کار را ارائه می کند و ما تا قبل از آن روز با هر وضعیت کاری که وجود دارد، اصلا نباید احساس ورشکسته بودن داشته باشیم. این حداقل عمر را Minimum Age نام می گذاریم. MinAge به زبان خودمان همان چوب خوری (خاک خوری) کار است.

جمع بندی و نتیجه گیری:
1- موفقیت کسب و کار بدون شناخت SP تقریبا محال است، همچنین میزان خسارت حاصل شکست در آن بسیار بالا می باشد. به دلیل عدم محاسبه علمی MinAge احتمال خودکشی زودتر از موعد یا هدر رفت بیش از حد سرمایه با خوشبینی کاذب رخ می دهد. بنابراین شناخت SP ضمن آن که ما را در موقعیت شروع کسب و کار قرار خواهد داد، MinAge را نیز برای ما شفاف خواهد کرد.

2- این بین هر روز به EP کسب و کار خود فکر کنید. ممکن است همین فردا باشد. یک راهکار ساده برای عقب انداختن EP در کسب و کار پرهیز از کاری است که بعد از رسیدن به EP از انجامش پشیمان می شوید. درک این مطلب شاید ابتدا سخت باشد. اما اگر روی آن تمرکز کنید و تمرین داشته باشید، خیلی خوب از عهده آن برخواهید آمد و کسب و کار خود را از ورشکستگی دور نگه خواهید داشت.

3- نکته دیگر در خصوص EP آن است که شما اگر هیچ اشتباهی هم نکنید باز به آن خواهید رسید و صرف نداشتن اشتباه برای ورشکست نشدن کافی نیست بلکه حتما باید اقدامات مضاعف در جهت خلاف جاذبه EP هم داشته باشید.

4- قسمت بد اینجاست که نداشتن اشتباه و همینطور انجام اقدامات مضاعف تنها فرصت شما را برای موفقیت بیشتر می کند. اما پایان کار همیشه ورشکستگی است و روی آن حساب باز نکنید، اگر موفقیت را دنبال می کنید هر روز باید تجربه اش کنید نه در پایان کار.

5- در آخر آنکه پایداری کسب و کار شما رابطه مستقیم با حفظ امکان دست یابی به اهداف شما دارد. این که در چه فاصله ای از اهداف قرار دارید اهمیت ندارد، بنابراین برای موفقیت یا حتی برای بهترین بودن لازم نیست در کسب و کار خود قدیمی ترین باشید.

در سال 1376 اولین تجربه وبمستری را پشت سر گذاشت. با توجه به تحصیل در رشته الکتروتکنیک، تجربیات گسترده ای در حوزه سخت افزار و الکترونیک دارد و در حال حاضر مدیر مجموعه کدباکس است. فعالیت به عنوان مستر دیباگر در پروژه های مختلف داخلی و خارجی، و همکاری با سازمان پدافند غیرعامل در خصوص اخذ سطوح مختلف ELA برای پروژه های ملی نیز در کارنامه وی می درخشد. جالب است بدانید که میلاد، اوقات فراغت خود را نیز بر روی پروژه امنیتی DenyList صرف می کند.

نظر شما چيست ؟