زندگی با تجارت الکترونیک

مشتری قبل از ثبت سفارش باید در فروشگاه اینترنتی ثبت نام کند

خیلی زود یک هفته گذشت و هفته دیگری از راه رسید. طبق وعده ای که داده بودیم؛ امروز با جلسه اول سلسله مقالات آموزشی “لطفا مشتریان فروشگاه اینترنتی خود را نخورید” در خدمت شما همراهان گرامی خواهیم بود و امیدوارم مطالب مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

به عنوان تکلیف، در جلسه پیش بیان شد که هر فروشنده لیستی از مشتریان فروشگاه اینترنتی خود را به همراه آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه تهیه نماید. در حال حاضر لیست تهیه شده از جانب شما می تواند جزو یکی از این سه دسته بندی قرار گیرد: 1- لیستی که تهیه کردید شامل اطلاعات تمام مشتریانی است که تا کنون از فروشگاه مجازی شما خرید کرده اند و به ازای هر مشتری حداقل یک آدرس ایمیل معتبر و (یا) یک شماره تلفن همراه معتبر وجود دارد. 2- شما لیست کامل از مشتریان فروشگاه آنلاین خود در دسترس ندارید و اطلاعات موجود شامل اسامی تعدادی از خریداران اینترنتی است که البته تعدادی از آنها نیز دارای شماره موبایل یا آدرس ایمیل می باشند. 3- متاسفانه شما تا کنون به اهمیت موضوع جمع آوری اطلاعات مشتریان فروشگاه اینترنتی خود واقف نبوده اید و در حال حاضر هیچ اطلاعات مستند و درستی از سفارشات ثبت شده در کسب و کار بر خط خود در دست ندارید!

اگر شما جزو دو دسته آخر هستید باید در اسرع وقت با توسعه دهنده یا مسئول فنی فروشگاه خود تماس گرفته و از وی بخواهید تا امکاناتی مبنی بر ذخیره اطلاعات کامل مشتریان و ارائه گزارش از سفارشات در اسرع وقت به فروشگاه شما اضافه نماید. البته اگر از فروشگاه سازهایی نظیر ووکامرس (WooCommerce) یا پرستاشاپ (PrestaShop) و یا اوپن کارت (OpenCart) استفاده می کنید؛ احتمالا با کمی جستجو در اینترنت به یک افزونه مناسب برای این کار دست خواهید یافت. این یک اقدام فوق برنامه برای شماست تا بتوانید در اسرع وقت شرایط خود را به شرایط فروشندگان دسته اول نزدیک کنید و در جلسات آتی آموزش عقب نمانید!

با شرط اینکه تمام فروشندگان دارای لیست کامل و با اطلاعات درستی هستند؛ حال نوبت به آن رسیده است تا وارد اولین مرحله عملی کار خود شویم. دست به کار شوید و یک صفحه فرود (Landing Page) خوب طراحی کنید. در این صفحه فرود (نگران نباشید؛ به زودی مقاله مفیدی راجع به چیستی صفحه فرود و نحوه طراحی آن در شاپ کیپر منتشر خواهم کرد!) باید یکی از اجناس فروشگاه های اینترتی خود را با تخفیف حداکثری در معرض فروش قرار دهید. البته باید دقت کنید که هر کسی توانایی ثبت سفارش برای این محصول را نداشته باشد و تنها مشتریانی که قبلا حداقل یک بار از شما خرید داشته اند بتوانند این کالا را سفارش دهند.

چرا باید این کار را انجام داد؟ با فرض اینکه شما دارای لیست و اطلاعات مشتریان خود هستید؛ ما قبل از شروع پروسه مدیریت ارتباط با مشتری، نیاز به تایید صحت این اطلاعات داریم! با این ترفند شما با یک تیر چندین نشان را خواهید زد: اول اینکه می توانید اجناس فروشگاه اینترنتی خود را (البته با کمی تخفیف بیشتر) به فروش برسانید و در کنار افزایش تعداد سفارشات خود، تراکنش های مالی خود را نیز افزایش دهید. دوم اینکه با افزایش تعداد سفارشات و البته تعداد تراکنشات مالی شما قادر به مکاتبه با سرویس خرید پستی یا سرویس پرداخت الکترونیک خود برای اخذ شرایط بهتر خواهید بود. مورد سوم و مهمترین مورد اینکه با این کار شما علاوه بر تکمیل اطلاعات ناقص مشتریان سابق خود، می توانید داده های کهنه و قدیمی خود را با داده های جدیدی که مشتری در فرم ثبت سفارش وارد می کند به روز رسانی نمایید.

نکته ای که باید مورد توجه قرار داده شود این است که به موازات این رویداد باید از تیم فنی یا توسعه دهنده فروشگاه اینترنتی خود بخواهید تا روند ثبت سفارش را از روش سنتی و بی فایده سابق (که معمولا عضویت اجباری نبود) به روند جدید ثبت سفارش تغییر دهد؛ یعنی هر مشتری قبل از ثبت سفارش باید در فروشگاه اینرنتی شما ثبت نام نماید و ضمن این ثبت نام باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل، آدرس ایمیل و آدرس مح سکونت خود را به همراه کد پستی ثبت نماید. در کنار اینکه در آینده به تمام این اطلاعات نیاز داریم، نگهداری سوابق مشتری نیز، به شرط استفاده از سیستم های پیشنهادگر (Recommender Systems) می تواند برگ برنده یک فروشنده و شاید تنها عامل موفقیت او باشد.

برای امروز کافیست! تا جلسه بعد تکالیف زیادی به شما داده شده است. فراموش نکنید که اگر قصد دارید مدیریت ارتباط با مشتریانتان را اصلاح بفرمایید؛ باید ابتدا مشکلات و کاستی های اطلاعاتی و فنی خود را تصحیح و ترمیم کنید! امیدوارم تا جلسه آینده تغییرات ساختاری خوبی در فروشگاه اینترنتی خود ایجاد نمایید. تا بعد…

او اولین دلواپس حوزه فروشگاه های اینترنتی ایران است! در سال 1388 که کمتر کسی به فکر فرهنگ سازی تجارت الکترونیک و آماده سازی بسترهای مناسب برای کسب و کارهای آنلاین در ایران بود، شاپ کیپر (shopkeeper.ir) راه راه اندازی نمود. اکنون نیز در نقش یک نویسنده، محقق و پژوهشگر در حال ارزیابی و تسهیل شرایط کارآفرینی در حوزه آی تی در ایران است.

یک پاسخ برای “مشتری قبل از ثبت سفارش باید در فروشگاه اینترنتی ثبت نام کند

نظر شما چيست ؟