حامد میرابی زاده
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند ماه سال 1396 18:44:53

با سلام خدمت همه کاربران محترم پرتال شاپکیپر
از امروز قصد دارم به مرور یک سری پست هایی را تحت عنوان دانسته های من به صورت پرسش و پاسخ منتشر کنم که بتوانم تجربیات خودم را هرچه بیشتر در اختیار شما عزیزان قرار دهم.


من به مدت 5 سال دارای یک موسسه خدمات کامپیوتری بودم و سعی دارم که اولین پست خود را در موردی که خود تجربه فراوانی را در زمینه آن داشته ام را با شما به اشتراک بگذارم.


1- میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این کار چقدر است؟
در مورد سرمایه مورد نیاز برای این کار باید گفت که آورده شما بستگی به شرایط کاری، محل قرار گیری موسسه و خود شما بستگی دارد اما حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک موسسه خدمات کامپیوتری ساده که شامل وسایلی چون دستگاه کپی، رایانه، پرینتر، فکس، صحافی فنری می باشد، حدود 5،140،000 تومان می باشد (به تفکیک دستگاه کپی = 2،000،000 تومان، رایانه، 1،000،000 تومان، پرینتر = 500،000 تومان، فکس = 300،000 تومان، صحافی فنری = 600،000 تومان و میز و صندلی = 300،000 تومان، فنرهای دستگاه فنری (دو نوع) و طلق صحافی (پلاستیکی ساده از چهار رنگ) = 340،000 ریال) البته این رقمی که عنوان شده به صورت حدودی بوده و برای مبلغ دقیق تر باید از خود این موارد را مورد بررسی قرار دهید.


2- لوازم مورد نیاز برای راه اندازی آن چه چیزهایی می باشد؟
1- یک عدد پرینتر (ترجیحاً 4 کاره بخرید تا برای شما مقرون به صرفه باشد.
2- یک عدد رایانه (سیستم متوسط القیمت می تواند برای راه اندازی مناسب باشد و نیازی به سیستم خیلی قوی ای ندارید.)
3- دستگاه فتوکپی (از دستگاه های ایستاده استفاده کنید چون مقرون به صرفه هستند. ترجیحاً دنبال دستگاهی باشید که قابلیت پرینت هم داشته باشد)
4- دستگاه صحافی فنری (سعی کنید دستگاهی تهیه نمایید که قابلیت انواع فنر زنی را داشته باشد)
5- فنرها و گیره های صحافی و طلق های صحافی
6- صندلی چرخدار برای شما و حداقل 3 صندلی برای مشتریان
7- دو عدد میز برای دستگاه صحافی فنری و رایانه


3- برای راه اندازی این کار نیاز به گرفتن چه مجوزهایی می باشد؟
برای گرفتن مجوز کار برای هر کاری باید به صنف مورد نظر در شهر یا استان خود مراجعه نمایید. به دلیل آن که ممکن است اتحادیه ها در شهرهای مختلف به گونه های مختلفی باشد بهتر است قبل از هر چیز به مجمع صنفی شهر خود مراجعه نمایید و در آنجا می توانید بفهمید که باید از کدام اتحادیه یا اتحادیه ها مجوز یا مجوزهای لازم را دریافت نمایید.

4- برای راه اندازی کار آیا نیازی به گرفتن مدرک به خصوصی هست؟
برای راه اندازی خدمات کامپیوتری باید با صنف مربوطه در ارتباط باشید ولی در کل برای راه اندازی خدمات کامپیوتری مدرک ICDL درجه دو مورد نیاز است که می توانید آن را از طریق آموزشکده های فنی و حرفه ای دریافت نمایید. البته برای اطمینان بیشتر بهتر از مدرک مورد نیاز بهتر است با صنف مربوطه در ارتباط باشید.
5- هزینه دریافت مجوز چقدر می باشد؟
هزینه دریافت مجوز به صورت سالانه متغیر بوده و مقدار هزینه را می توان فقط با پرسش از صنف مورد نظر بدست آورد. هزینه اخذ مجوز در سال 91 به قرار زیر بوده است: صنف تومان 540،000 تومان، شهرداری: 38،000 تومان، آگاهی (برای گرفتن عدم سوء پیشینه) 5،000 تومان، دادگاه (برای گرفتن عدم سوء پیشینه) 5،000 تومان، مالیات: 10،000 تومان

6- مقدار فضای مورد نیاز برای راه اندازی چقدر می باشد؟
باز هم بیان می کنیم که این مورد به تعداد دستگاه ها و وسایل شما بستگی دارد ولی در کل کار خدمات رایانه ای نیاز به فضای چندانی نداشته و در کمترین فضا می توان فعالیت خود را آغاز نمود و بعد از مدت زمانی و در صورت نیاز می توان به جای بزرگتری نقل مکان کرد. در حدود 12 متر می تواند فضای مناسب را برای شما فراهم نماید.

7- چه خدماتی در این موسسات انجام می گیرد؟
از خدماتی که در این موسسات می توان به این موارد اشاره کرد: خدمات نگارشی و ویرایش (تایپ، ویرایش متون، ویراستاری و...)، خدمات تکثیر (پرینت، فتوکپی، رایت و...) خدمات نرم افزاری (نصب ویندوز، نصب انواع نرم افزار و...)، خدمات اینترنتی (ارسال و دریافت فکس، ثبت نام دانشگاه و موسسات، پرینت انتخاب واحد، انجام پرداخت های اینترنتی و...) خدمات پژوهشی (مشاوره پایان نامه، انجام تحلیل های آماری، انجام تحقیق و...)

8- نرخ و بهای خدمات را در کجا می توان به دست آورد؟
بهای خدمات را می توان از صنف مورد نظر گرفت که شما می توانید پس از اخذ مجوز آن را از صنف مورد نظر مطالبه نمایید. البته برخی از این خدمات دارای نرخ توافقی بوده و شما باید برای این کار به هم صنفی های خود مراجعه نمایید و با آن‎ها در این مورد مشورت کنید.

9- هزینه نگهداری وسایل یک خدمات کامپیوتری به چه میزان است؟
در مورد هزینه آن ها این مورد بستگی به نوع دستگاه و میزان مصرف و استفاده شما از دستگاه ها و لوازم مصرفی دارد اما سعی می کنیم که حداقل هزینه را به صورت تفکیک شده در زیر بیان می نماییم:
1. برگ A4 – میانگین قیمت: بین 50 هزار تا 68 هزار تومان (بستگی به میزان خرید شما دارد) میزان مصرف ماهیانه یک الی یک باکس در ماه (هر باکس شامل پنج بسته 500 برگی می باشد)
2. هزینه تعویض پودر پرینتر به ازای هر 1500 برگ حدود 12،000 تا 25،000 (بستگی به نوع پودر و انصاف تعمیرکار دارد) تعداد بار شارژ در ماه یک الی دو بار
3. هزینه تعویض پودر دستگاه کپی (پودر سنگین: بین 200،000 تا 300،000 ریال، پودر سبک بین 80،000 تا 150،000 ریال) پودر سنگین هر 6 الی 8 ماه یک بار پودر سبک بسته به نوع دستگاه از 10،000 تا 150،000 برگ
4. هزینه تهیه گیره و ملزومات صحافی فنری را نمی توان به صورت دقیق و مشخصی عنوان کرد و این مورد کاملاً بستگی به میزان مشتری و مصارف شما دارد.

10- آیا می توان خدماتی به جز خدمات صنف مربوطه را ارائه داد؟
در این مورد بستگی به اداره اماکن و صنف های شما بستگی دارد، باید این مورد را خود به صورت مشورت از دیگر افراد هم صنف بدست آورید. چون در برخی از شهرها با تداخل صنفی به شدت برخورد می گردد و شما باید انجام خدمات جدید باید ابتدا مجوزهای لازم را از صنف مورد نظر اخذ کرده و سپس به فعالیت در آن رسته شغلی مشغول شوید، حال آن که در برخی از شهرها به این گونه نیست. به همین دلیل است که این مورد را باید خود شما بررسی نموده و نظر افراد را در این مورد کسب نمایید. هیچ گاه بدون پرسش این مسئله عمل تداخل صنفی را انجام ندهید.

11- چه مکانی برای راه اندازی این کسب و کار مناسب است؟
در مورد مکان و محل مناسب برای راه اندازی این شغل باید گفت که بهترین مکان برای راه اندازی این شغل نزدیک به دانشگاه ها و موسسات آموزشی، کنار ادارات دولتی، مراکز شهر و جاهای پرتردد و یا محلی که تمرکز صنف مورد نظر تا حدی بالاتر از جاهای دیگر است.


12- در صورت نداشتن مجوز و انجام فعالیت با چه مسائلی رو به رو می شویم؟
اگر شما مجوزهای لازم را برای انجام فعالیت نداشته باشید، در صورت روئیت شدن توسط اداره اماکن باز اول تذکر مبنی بر اخذ مجوز، در صورت تکرار دادن مهلت قانونی یک هفته تا 10 روزه برای احذ مجوز و در صورت تکرار مجدد پلمپ مغازه و برخورد قانونی با شما صورت خواهد گرفت که البته باز هم این مورد به اداره اماکن شهر شما و نوع برخورد آنها بستگی دارد

13- مشکلات موجود در این صنف شامل چه مواردی می باشد؟ پیشنهاد شما برای این مشکلات چیست
1- ضعیف شدن چشم ها به دلیل حجم بالای کار با رایانه:
باید سعی نمایید که در زمانی که کاری ندارید از کامپیوتر فاصله بگیرید. و از مانیتورهای LED که ضرر کمتری برای چشم دارند استفاده کنید
2- ایجاد کمر درد به دلیل نشستن های مکرر:
مثل مورد قبلی باز سعی کنید که در اوقاتی که کاری ندارید، پای سیستم ننشینید، حداقل در روز یک مدت زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید و از صندلی های مناسب استفاده نمایید
3- بروز درد در دست ها و انگشتان:
این مورد هم به مانند موارد قبلی بوده و سعی کنید حداقل بعد از دو ساعت تایپ حدود 10 دقیقه به دستان خود استراحت بدهید.
باید سعی نمایید که با ملایمت بیشتری تایپ نموده و حداقل بعد از 2 ساعت انجام کار با کامپیوتر و خصوصاً تایپ به مدت 10 دقیقه استراحت نمایید و با مچ دست و دست ورزش کنید.

لینک کوتاه:
ارسال پاسخ

    {{c.username}}
    تاریخ انتشار : {{c.date | dateFormat}}
    مسعود صباغی رحیمی
    تاریخ انتشار : 1396/12/19 20:04:42
    ممنون بابت به اشتراک گذاری تجربیاتتون
    حامد میرابی زاده
    تاریخ انتشار : 1396/12/19 22:58:43
    خواهش می کنم
    منتظر پست های بعدی بنده باشین :)
    ایران نشر
    تاریخ انتشار : 1396/12/19 23:31:30
    تشكر از مطلب خوبتان
    اما مبالغي كه بعنوان هزينه عنوان كرديد خيلي كم برآورد كرديد
    شما هزينه ميز و صندلي ٣٠٠.٠٠٠ برآورد كرديد در صورتيكه هزينه يك صندلي مناسب و ارگانوماتيك بين ٣٠٠ تا ٥٠٠ هزارتومان هست
    حامد میرابی زاده
    تاریخ انتشار : 1396/12/20 10:03:42
    خواهش می کنم
    البته توی متن گفته شده که هزینه ها به صورت تخمینی گفته شده و کمترین هزینه محاسبه شده و کلاً قیمت ها بستگی به خریدهای خودتون داره
برچسب های داغ
آمار و ارقام سایت
  • تعداد کاربران : 203 نفر
  • تعداد مقالات : 91
  • تعداد اخبار: 44
  • تعداد سوالات : 2
  • آخرین کاربر عضو شده : میشوچرم